We worden vaak door mensen gebeld met vragen over Mindfulness. De veelgestelde vragen én de antwoorden hebben we hier voor je op een rijtje gezet (scroll naar beneden of klik op de links voor de antwoorden):

 
Heb je zelf een vraag over Mindfulness? Stel hem hier en we beantwoorden je vraag snel.

1. Wat zijn redenen om met Mindfulness te beginnen?
Heb je wel eens last van hoge werkdruk, een druk leven, stress, zorgen, piekeren of soms een dip(je)? Wil je een betere, authentiekere leider of manager zijn? Of wil je gewoon effectiever, krachtiger, meer ontspannen en zelfverzekerder worden? Het zijn allemaal veelvoorkomende redenen voor mensen om met Mindfulness te beginnen. Door Mindfulness leer je anders met je gedachten en emoties om gaan. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen na een 8-weekse Mindfulness training effectiever, fitter, gezonder, stressbestendiger, meer ontspannen, tevredener en gelukkiger zijn. Het werkt door in je privéleven én in je werk, daarom heeft Google al meer dan 1.000 van haar medewerkers getraind in Mindfulness.
Terug naar het overzicht >>

 

2. Waarom is Mindfulness nu zo populair?
Mindfulness is nu zo populair omdat het werkt. De effecten van Mindfulness zijn de laatste jaren door veel wetenschappelijke onderzoeken bewezen. Daarnaast is het ook nog eens praktisch, toegankelijk en inpasbaar in elk leven, zelfs (of juist) als je het heel erg druk hebt. Mindfulness is ontdaan van zweverigheid en speciaal doorontwikkeld voor westerse mensen met een vol druk bestaan. Voor veel mensen is Mindfulness levensveranderend, daarom komen steeds meer wereldbekende Tv-persoonlijkheden, filmsterren, artiesten maar ook politici en directeuren van grote bedrijven ermee in het nieuws.
Terug naar het overzicht >>

 

3. Wat is Mindfulness precies?
Mindfulness is aandachtstraining. De oorspronkelijke grondlegger van Mindfulness is de Amerikaan Jon Kabat-Zinn. Hij ontwikkelde in de jaren 70 het 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction programma voor mensen met chronische fysieke en psychische klachten. Hij combineerde daarvoor eeuwenoude kennis uit Yoga en boeddhisme met moderne wetenschap en psychologie. Door de jaren heen is Mindfulness verder ontwikkeld om zo breed mogelijk toegankelijk te worden voor mensen die beter willen kunnen omgaan met de uitdagingen van onze drukke westerse maatschappij. Mindfulness neemt inmiddels een grote vlucht, in de geestelijke gezondheidszorg, in de topsport, het bedrijfsleven en zelfs de politiek.

Door Mindfulness krijg je een andere relatie met je gedachten en emoties. Je leert er een beetje afstand van nemen zodat ze je minder raken en je situaties feitelijker kunt zien. Ook leer je door Mindfulness meer ontspannen met dingen om gaan, zodat je in uitdagende situaties je energie niet verliest maar effectief en krachtig blijft. Door Mindfulness groeit je zelfkennis en krijg je meer contact met jezelf waardoor je bewustere, betere keuzes gaat maken.

In een mooie zin: je krijgt door Mindfulness de vrijheid en de kracht om de dingen in je leven te veranderen die je kunt veranderen, de kalmte om de dingen te accepteren die je niet kunt veranderen en de wijsheid om het verschil ertussen te herkennen.
Terug naar het overzicht >>

 

4. Is Mindfulness niet zweverig?
Nee! Mindfulness is juist heel toegankelijk en praktisch gemaakt voor westerse mensen en helpt je om te gaan met de uitdagingen van een druk westers bestaan. Grote bedrijven als Google, Yahoo, Unilever en ANWB trainen hun medewerkers niet voor niets in Mindfulness. Mindfulness neemt een grote vlucht omdat het niet alleen effectief is tegen stress, zorgen of onrust maar ook bewezen bijdraagt aan zelfkennis en persoonlijke groei. Zoals een cursist eens zei: “Voor ik aan Mindfulness begon dacht ik dat het iets zweverigs was, maar nu na de cursus sta ik meer dan ooit met mijn beide voeten op de grond. Ik heb mezelf leren kennen en ben meer dan ooit mezelf, dat is het omgekeerde van zweverig”.

Mindfulness oefeningen doe je gewoon zittend op een stoel, lopend of staand. Op zo’n manier dat je ze overal zelf in je dagelijkse leven kunt toepassen, thuis, op je werk en zelfs onderweg. Veel van onze deelnemers zijn professionals, mensen met een baan, studie, gezin, mannen en vrouwen, in de leeftijd van 18 tot 70 jaar.
Terug naar het overzicht >>

 

5. Is Mindfulness ook geschikt voor mij?
Mindfulness is voor heel veel mensen geschikt en toegankelijk. Wij raden je wel af om, zonder overleg met een hulpverlener vooraf, aan een Mindfulness training te beginnen als je op dit moment in een zware depressie verkeert, in behandeling bent voor psychische klachten, medicijnen gebruikt voor psychische klachten of verslaafd bent aan verdovende middelen. Verder zijn er niet zoveel contra-indicaties. Een fysieke beperking is geen probleem, als je in een stoel kunt zitten kun je alle oefeningen prima meedoen.
Terug naar het overzicht >>

 

6. Is Mindfulness aan leeftijd gebonden?
Ja en nee. We zien Mindfulness trainingen aanslaan bij kinderen vanaf groep 8 op de basisschool. Er is geen bovengrens. Laatst vertelde een deelneemster van boven de 60 “Als ik dit op met 20ste had meegemaakt, dan had ik hier al die jaren van kunnen genieten. Die gedachte maakte me best even een beetje verdrietig. Maar nu besef ik me ook dat ik geluk heb dat ik dit heb mogen ervaren, want de jaren vanaf nu ga ik veel gelukkiger zijn dan ik lange tijd ben geweest”. Ons advies: begin met Mindfulness als het op je pad komt, of je nu 12, 20, 40 of 70 bent.
Terug naar het overzicht >>

 

7. Hoe werkt een Mindfulness training en wat leer je precies?
De meest voorkomende Mindfulness training is de 8-weekse basistraining. Daarnaast zijn er “compactere” trainingen waarin je hetzelfde leert maar dan heel intensief in enkele dagen achter elkaar. Gedurende de 8-weekse cursus volg je op een vaste avond elke week een training van ca twee en een half uur. Elke sessie bestaat uit een theoriegedeelte, een Mindfulness thema, ervaringsgerichte oefeningen, het delen van ervaringen en inzichten, een inspirerend verhaal en soms kijk je een video. Je leert gedurende die 8 weken:

  • (op een bepaalde manier) aandachtig te zijn in het hier en nu,
  • je automatische piloot herkennen, je ervaart hoe het is als je die leert uitzetten,
  • het verschil tussen de “doe” en de “zijn” modus,
  • afstand nemen van (onhandige / onprettige)  gedachten en emoties,
  • anders om te gaan met stressvolle of overweldigende situaties,
  • hoe je op basis van een frisse open mind effectiever kunt worden en bewustere, betere keuzes kunt maken, en
  • je leert hele praktische oefeningen voor thuis en op het werk om snel tot jezelf te komen.
  • Terug naar het overzicht >>

8. Wat voor oefeningen doe je tijdens een Mindfulness training?
Tijdens Mindfulness training doe je aandachtsoefeningen, de meeste zittend. We doen oefeningen waarbij de aandacht gericht wordt op het lichaam, de ademhaling, op eten, op je eigen beweging, de verschillende zintuigen en je leert je eigen gedachten te bekijken. Daarnaast leer je hele praktische technieken, zoals de 3-minuten-ademruimte, waarmee je op elke moment van de dag even snel tot jezelf kunt komen. Oefeningen waarvan je mogelijk al wel eens hebt gehoord zijn de rozijn oefening, de bodyscan en de zitmeditatie. Het brede scala aan oefeningen is zodanig samengesteld dat er altijd oefeningen bij zitten die bij je passen en voor je werken.
Terug naar het overzicht >>

 

9. Kan ik Mindfulness ook leren middels zelfstudie?
Wij zijn van mening van niet. Om Mindfulness effectief te kunnen leren is het belangrijk om de essentie en de finesses van de oefeningen te begrijpen. Dit bereik je alleen door de feedback en inzichten van een goede gekwalificeerde Mindfulness trainer. Het zou jammer zijn als je je tijd gaat investeren om zelf Mindfulness te leren, niet de gewenste resultaten bereikt en dan uiteindelijk teleurgesteld stopt. Terwijl je met een goede trainer in dezelfde tijd wel goede resultaten kunt bereiken en daar de rest van je leven profijt van kunt hebben.
Terug naar het overzicht >>

 

10. Waar kan ik op letten bij het kiezen van een Mindfulness training?

  • De persoonlijke klik met de trainer, volg daarin je gevoel. Je zou de trainer eens kunnen bellen of gaan kennismaken, Mindfulness trainers staan daar zeker voor open.
  • Is de trainer gediplomeerd?. Mindfulness trainer is een vrij beroep, in principe mag iedereen in Nederland een Mindfulness training geven. Een gediplomeerd trainer staat garant voor kwaliteit. Je zou kunnen vragen of de trainer is aangesloten bij één van de beroepsverenigingen VVM of  VMBN .
  • De achtergrond van de trainer. Wil je bijvoorbeeld Mindfulness vooral toepassen in je werk dan heeft een trainer met een zakelijke achtergrond misschien je voorkeur. Wil je Mindfulness vooral toepassen in je sport dan zoek je mogelijk een trainer met een topsport achtergrond. Ben je helemaal fan van Yoga, dan is een Yoga-school een goed vertrekpunt.
  • De stijl van het instituut. Heb je een voorkeur voor een wat “aardsere” of juist “spirituelere” stijl. Heeft het je voorkeur om tijdens trainingen op de grond te zitten op een yogamat of meditatiekussen of zit je liever op een stoel.
  • De samenstelling van de groep deelnemers en de groepsgrootte.
  • De lokatie, voel je je prettig in een yogaschool, een meditatieruimte of heb je de voorkeur voor een wat zakelijkere of creatieve ruimte.
  • Terug naar het overzicht >>

11. Wat zijn de ervaringen van deelnemers aan een Mindfulness training?

Uitspraken van deelnemers na een 8-weekse Mindfulness training:

“Mindfulness zorgt ervoor dat mijn lichaam en geest beter in balans zijn. Het helpt mij met prioriteren in het drukke dagelijkse leven. Ik sta meer stil bij de dingen die ik doe en de volledige aandacht die ik hieraan schenk laat mij er meer van genieten.”

“Kent u die uitdrukking, ik voel me een ander mens?” Dit was een van mijn verwachtingen van een mindfulness training, maar wat blijkt nu. Dankzij de mindfulness training voel ik me juist geen ander mens, maar meer dan ooit mezelf! Door mijn ‘mind’ te leren kennen kan ik nu veel beter anticiperen op dreigende stress situaties en de negatieve spiraal van emoties waar het drukke westerse leven ons soms in verleidt.”

Meer ervaringen van deelnemers aan Mindfulness trainingen lees je hier >>
Terug naar het overzicht >>

 

12. Is een Mindfulness training duur?
Een volledige Mindfulness training kost voor particulieren meestal tussen € 350,-  en € 550,-. Dit is vaak afhankelijk van de stad, de locatie, de populariteit van het instituut en natuurlijk de trainer. Van een goed opgeleide gecertificeerde professionele trainer, die Mindfulness tot dagelijks beroep heeft gemaakt, mag je meer kennis en diepgang verwachten dan van iemand die het wel leuk vind om naast zijn/haar werk af en toe een cursus Mindfulness te geven.

Natuurlijk is een Mindfulness training een behoorlijke investering. Dat geld kun je ook gebruiken om spullen te kopen of leuke dingen te doen. Die zaken leveren je tijdelijk geluksmomenten op. Als je dat afzet tegen het feit dat je door Mindfulness de rest van je leven meer kunt genieten, beter kunt ontspannen, betere relaties krijgt, tevredener wordt en het zich ook nog eens terugverdient in je werk/loopbaan, is de investering in een Mindfulness training misschien toch het overwegen waard.
Terug naar het overzicht >>

 

13. Waarom Maxximize Mindfulness?
Je zou voor een training bij Maxximize Mindfulness kunnen kiezen als je:

  • Mindfulness wilt leren op een down to earth manier,
  • Mindfulness wilt leren volgens de laatste inzichten en met de nieuwste lesmaterialen,
  • Mindfulness naast privé ook praktisch wilt kunnen toepassen in je werk,
  • de garantie wilt dat de trainers officieel opgeleid en erkend zijn,
  • de voorkeur hebt voor een bedrijf dat is aangesloten bij de beroepsvereniging VVM (Vereniging Voor Mindfulness),
  • het een pré vindt dat Mindfulness het beroep van de trainer is en hij/zij er zelf dus fulltime mee bezig is,
  • een voorkeur hebt voor trainers met een zakelijke, psychologie en topsport achtergrond,
  • je prettig voelt in een groep volwassenen, vaak een mix van professionals en ondernemers.
  • Terug naar het overzicht >>

14. Hoe gaat aanmelden?

Als je geinteresseerd bent in een Mindfulness training of workshop dan kun je het formulier op één van de volgende steden-pagina’s invullen:

Als we je aanmelding ontvangen nemen we contact met je op om je voorkeuren te bespreken. Als je besluit deel te nemen aan de training of workshop sturen we je een intake formulier met vragen over je drijfveren en doelen. Op jouw wens kan er ook een kennismakingsgesprek plaatsvinden. Met regelmaat houden we je op de hoogte en twee weken voor de training ontvang je een herinnering aan de start van de training.

Nog een vraag?
Heb je nog een andere vraag? Of zou je willen dat we een vraag aan het overzicht toevoegen? Dan horen we dat graag van je! Als je onderstaand formulier invult hoor je snel van ons.

Naam:

E-mailadres:

Telefoonnummer:

Uw bericht: